03 February 2009

HARI KIAMAT

Salah satu rukun iman adalah PERCAYA KEPADA HARI KIAMAT dimana kita wajib percaya bahawa pada suatu hari nanti dunia akan hancur lebur, rosak binasa dan segala makhluk ciptaan tuhan yang bernyawa pasti akan mati dan kemudian dibangkitkan semula di Padang Masyhar untuk menghitung amalan mereka dan diberi pembalasan.
Apa itu kiamat? Hari Kiamat merupakan Hari Pengakhiran bagi semua makhluk di atas muka bumi ini. Hari kiamat merupakan hari di mana semua manusia dihimpunkan dari seawal-awal kelahiran iaitu manusia semenjak zaman Nabi Adam dan Hawa hinggalah kepada manusia yang paling akhir sekali dijadikan dan dimatikan oleh Allah. Pada hari itu juga manusia dihisab amalannya, Hari Kiamat adalah sesuatu perkara yang benar sebagaimana benarnya bahawa setiap manusia akan mati.
Al-Quran banyak menyebut tentang Kiamat itu sebagaimana yang disebut dalam surah al-Hajj:7 bermaksud: “Dan sesungguhnya hari kiamat itu pasti akan datang, tidak ada keraguan padanya…”
Dalam ayat lain Allah berfirman: “Dan tidaklah kami ciptakan langit dan bumi serta apa yang ada pada keduanya, melainkan dengan benar, dan sesungguhnya kiamat itu pasti akan datang, maka maafkanlah mereka dengan cara yang baik” (al-Hijr:85)
Hari kiamat sekali pun saat tibanya tidak dapat diketahui oleh siapa pun, kecuali Allah Yang Maha Esa, tetapi Allah Taala juga membuat berbagai tanda atau alamat yang menunjukkan bahwa saat kejadiannya sudah dekat. Dalam hal ini Allah Taala berfirman, “Tidak ada yang mereka nantikan selain dari saat yang datang dengan tiba-tiba (Kiamat) kepada mereka. Sesungguhnya tanda-tandanya telah datang. Tetapi apakah arti kesadaran mereka itu, jika saat yang dinanti-nantikan telah tiba."(Q.S. Muhammad:18).
Terdapat dua jenis tanda-tanda kimat iaitu:
1. Tanda-tanda kecil (alamat sughra).
2. Tanda-tanda besar (alamat kubra).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...